יום חמישי, 24 ביוני 2021

לעשות כסף טוב: למה אנחנו מחזיקים לא נכון את כספינו – ומפסידים

 

"כסף הוא כמו שריר היד או הרגל – אם הוא לא בשימוש הוא נעלם." הנרי פורד

האם ידוע לך מהן הדרכים הטובות ביותר להחזיק בכספים שלך?

רובנו לא יודעים. אנחנו לא לומדים כלכלה בבית הספר – זה כנראה מעשי מדי. במשך הזמן בתי הספר שלנו נטשו את הנושאים המספקים כמו בריאות, אמנויות, אתיקה וכלכלה. הם התמקדו בנושאים מופשטים, שכוללים כמה שיותר מלים ומספרים.

כתוצאה מכך, אנחנו גרועים בדברים חסרי חשיבות כמו להישאר בריאים, לתקשר עם אהובינו, להימנע מחובות, למנוע שינוי אקלים ולהימנע ממוות המוני במגיפות. אנחנו לא מתלוננים כי למדנו את הדברים החשובים באמת, כמו למצוא את הנגזרת של פונקציה. אנחנו לא זוכרים איך עושים את זה, כמובן, אבל אנחנו מרוצים כי פעם ידענו.

לרוע המזל, בסופו של דבר עלינו למעשה ללמוד הכל בעצמנו. למרבה המזל, ידע נמצא היום בכל מקום. אנחנו לא תלויים יותר בשום פדגוג שיספק לנו אותו, תודה לאל.

הבעיה היא שיש דברים שאנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים. איפה להחזיק את הכספים שלנו הוא לרוב אחד מהדברים האלה, אז רובנו עושים את זה לא נכון. כפי שלמדתי לאורך שנים של עיסוק בכספים וכתיבה עליהם, הדרך הטובה ביותר היא להחזיק בכספים בהרבה צורות במקביל. זה נשמע מסובך, אבל זה לא – אנחנו עושים חלק מזה באופן אינטואיטיבי, ואת השאר אפשר ללמוד בקלות.

הצורות השימושיות ביותר להחזיק כספים הן לא לעשות כלום, להשתמש בחשבונות חיסכון, ולהשקיע בדברים כמו אגרות חוב ומניות, זהב, מטבעות אלקטרוניים, ונדל"ן (בעיקר הבתים שלנו עצמנו). הנה הסברים קצרים על מה הן הדרכים האלה, ומתי להשתמש בהן. זכרו, בכל מקרה, שאני לא יועצת השקעות מקצועית, ואני מציעה כאן רק את המחקר, הניסיון וההשקפות האישיים שלי.

לא לעשות כלום

להשאיר את כספנו ללא שימוש זה לא רווחי, מטבע הדברים. עדיין, זה הדבר הנכון לעשות עבור סכומים קטנים שאנחנו צריכים נזילים – כלומר כאלה שאנחנו צריכים להשתמש בהם בטווח קצר של ימים או שבועות. כולנו עושים את זה ממילא – מחזיקים קצת כסף בארנק, וקצת יותר בחשבונות העו"ש שלנו.

עם זאת, אם הסכומים החודשיים שאנחנו משתמשים בהם הם משמעותיים, כדאי לבדוק אם הריבית שאנחנו יכולים לקבל על הפקדה בחשבונות חיסכון קצרי טווח, כמו פק"מ, שווה את הטרחה שבהפקדה ובמשיכה. 

מצד שני, כשהריבית על חשבונות חיסכון היא שלילית, כפי שקרה באופן מטורף בזמן האחרון, כדאי לשקול שימוש בחשבון עו"ש גם לתקופות ארוכות מעט יותר.

חשבונות חיסכון

חשבונות כאלה נותנים כרגיל ריבית נמוכה של אחוזים בודדים בשנה. אנחנו מתחייבים להשאיר את הכסף בחשבון כזה למשך זמן נתון, הבנק משקיע את הכסף שלנו לפי העדפותיו המפוקפקות, מרוויח כסף, ואנחנו מקבלים מזה אחוז קבוע ונמוך מחסכונותינו.

חשבונות חיסכון בדרך כלל עדיפים עבורנו לטווח בינוני מחשבונות עו"ש, כי אנחנו מקבלים משהו בתמורה להפקדת הכסף, אבל הרווח מהם קטן. החשבונות האלה שימושיים עבור כסף שאנחנו מצפים להשתמש בו תוך שנים ספורות. כשאנחנו חוסכים כסף שאנחנו יודעים שנרצה בטווח הזה, כמו מכונית או חופשה, חשבון חיסכון הוא הדרך הבטוחה.

חוץ מזה, בזמנים חסרי יציבות (כפי שקורה בתקופה הזאת לרבים מאיתנו), אם יש לנו סיבה להאמין שאנחנו עלולים להיות מפוטרים או שנזדקק מסיבות אחרות לסכום כסף באופן מיידי, שמירה של סכום למקרי חירום בחשבון חיסכון קצר מועד יכולה להיות רעיון טוב. בדרך זו הכסף, עדיף בערך של כמה משכורות, יהיה זמין כשנזדקק לו. בינתיים הוא לא יאבד את ערכו. (אלא אם האינפלציה גבוהה מהריבית שאנחנו מקבלים, ושהחשבון לא מוגן מאינפלציה על ידי היותו צמוד למדד.)

עם זאת, כשיש באפשרותנו להפקיד כסף לטווח ארוך, עדיף לנו לבחור בדרך רווחית יותר ולהשקיע את הכסף הזה. אפילו אם הסכום שאנחנו יכולים להשקיע הוא קטן, כדאי לנו לעשות זאת, כי לאורך הזמן זה יהיה כנראה רווחי.

השקעה במניות

גם כשאנחנו לא משקיעים את הכסף שלנו באופן פעיל, רובנו מושקעים בשוק המניות בכל מקרה, דרך קרנות הפנסיה שלנו וכדומה. אי לכך, עדיף לנו לדעת משהו על ניהול ההשקעות שלנו.

במאה השנים האחרונות עלה שוק המניות במידה מפתיעה. העליה הממוצעת היא של 8% לשנה. חלק מהשנים רווחיות כמובן יותר מאחרות, וחלקן גרועות יותר, כך שהאחוז עלול גם להיות שלילי. עם זאת, אם אנחנו משקיעים לטווח ארוך של שנים, בסלי מניות רחבים שעוקבים אחר שוק המניות, אלה הם הרווחים הממוצעים שנוכל לקבל. כפי מסכם זאת הכלכלן בנג'מין גרהם:

"השגת תוצאות משביעות רצון מהשקעות קלה יותר ממה שרוב האנשים מבינים. השגת תוצאות יוצאות דופן קשה יותר ממה שהיא נראית."

אך לא כל המניות נוצרו שוות, מן הסתם. כשאנחנו קונים מניות של תאגידים שעושקים את העובדים שלהם, את הספקים שלהם ואת לקוחותיהם, משסעים את החברה שלנו או הורסים את כדור הארץ, אנחנו אחראים לעוולות האלה. מצד שני, כשאנחנו משקיעים בחברות מקיימות בעלות אחריות חברתית, אנחנו עוזרים לעולם. למזלנו, חברות כאלה נוטות גם להיות רווחיות יותר.

אי לכך, היתרונות של השקעה במניות היא הרווחים הגבוהים שלהן, יחסית, התמיכה שאנחנו נותנים דרכן לתחומים שאנחנו רוצים לקדם, והקלות של ההשקעה בהן. החיסרון הוא בעיקר הסיכון, בעיקר עבור סלי מניות לא מספיק רחבים, או עבור השקעה לטווח קצר (אם אנחנו זקוקים לכסף באופן מיידי בזמן בו השוק נמוך, למשל).

להשקעות אחרות יש איזון אחר בין יתרונות וחסרונות.

נדל"ן

דיור הוא משהו שכמעט כל אחד צריך. עבור רבים מאיתנו, השקעת כסף בקניית דירה או בית עשויה להיות משתלמת יותר מאשר השכרה. צריך לזכור, עם זאת, שההשוואה הכספית הנכונה היא בהשקעת אותם סכומים בקניית בית מול השכרה והשקעה של שאר הכסף. מצד שני, לא לשים את כל כספנו בשוק המניות, אלא פיזור חלק מהביצים שלנו בין כמה סוגים של השקעה, זה גם בטוח יותר.

עם זאת מגורים, כמובן, לא משפיעים רק על כספנו. יש להם השלכות עצומות על רווחתנו, מערכות היחסים שלנו, גידול ילדינו, ועוד. שיקולי דיור אלה בדרך כלל חשובים יותר מהשיקולים הכספיים עבור האושר הכולל שלנו. חשוב שנזכור שכסף נמצא כאן כדי לשרת אותנו, לא כדי שאנחנו נשרת אותו.

בעוד שקניית בית בשביל לגור בו היא לעיתים קרובות בחירה טובה, קניית נדל"ן רק כהשקעה היא סיפור אחר לגמרי. אם אתם משכירים את הנכס בעצמכם, אתם לוקחים את הסיכון של לא למצוא שוכר לאורך זמן, וכן את הטרחה שבטיפול בתחזוקה ובבעיות למיניהן. אם אתם משכירים אותו דרך חברה, בעיקר אם אתם גם קונים אותו דרך חברה, בחו"ל למשל, אתם עלולים לא רק להפסיד אלא גם להיות אחראים על ניצול נוראי של אנשים חסרי יכולת. נדל"ן הוא אחד התחומים בהם בעלי אמצעים עושקים את העניים בדרכים האכזריות ביותר, לפעמים אפילו בלי להיות מודעים לכך, מה שכמובן לא מפחית מאחריותם.

השקעה בנדל"ן לא למגורים פרטיים, אם כך, דורשת ידע של התחום, יש לה השלכות מוסריות חמורות, וההכנסות יכולות להשתנות לטוב או לרע באופן דרמטי במשך השנים. כנראה עדיף לא להיכנס לאפיק השקעה זה אלא אם יש ברצוננו לחקור אותו לעומק ולעשות זאת באופן מקצועי ואחראי.

המצב דומה גם כשמדובר בקניית מגרשים. כדאי להימנע מכך אלא אם יש היכרות מעמיקה של התחום ושל המיקום. (באזור הכפרי בו אני גרה, למשל, נמכרות אדמות חקלאיות רבות ביוקר על סמך ההסבר שכשיופשרו לבניה ערכן יעלה באופן דרסטי. אלא שמדובר באזורים שבכל התוכניות לא מיועדים לבניה לעולם, ואין בעצם סיכוי שייעודם ישתנה כיוון שההכרה בחשיבות שמירת השטחים הפתוחים רק עולה. השקעה באדמות כאלה נידונה להפסד.)

בניגוד לכך, אם בבעלותכם בית, או אפילו דירה, הקמת מערכת סולארית על הגג עשויה להיות השקעה משתלמת במיוחד. בישראל הממשלה מעודדת הקמת מערכות כאלה, התהליך פשוט וקל, המערכת תורמת לסביבה, וההכנסה ממנה גבוהה יחסית. רווחי המערכת מכסים את עלותה תוך שנים ספורות, והיא ממשיכה להניב הכנסות עוד עשרים שנים ויותר. למי שיש בית, או אפילו דירה, כדאי מאד לבדוק את האפשרות הזאת.

זהב

מחירי הזהב היו מאד לא יציבים לאורך מאה השנים האחרונות, ועלו בממוצע הרבה פחות מעליית מחירי המניות. עם זאת, כשמחירי המניות צונחים, אנשים רבים קונים זהב כדי לשמר את ערך כספם.

החיסרון הברור של זהב הוא שלטווח ארוך אמנם ערכו עולה, אבל העלייה קטנה יחסית – הוא מאד לא רווחי. במלים אחרות, אפשר לשמור קצת זהב בהישג יד לשעת מצוקה, למשל כתכשיטים, אם מאמינים שיש לחשוש ממצב כזה. אבל ככלל, זאת לא השקעה טובה.

מטבעות אלקטרוניים

המטבעות המבוזרים צעירים מאד. הם קיימים רק כעשור, אבל בזמן הזה הם עברו התקדמות עצומה. הראשון בהם, ביטקוין, עלה סנטים בודדים כשנוצר ב2009, ועכשיו מחירו נע באזור ה50,000$. כפי שניתן לראות, מי שקנה ושמר אותו אפילו לשנים ספורות עשה הרבה מאד כסף.

אני מאמינה שלסוג הכסף הזה יש יתרונות חברתיים, כלכליים וטכנולוגיים רבים מאד. אם למנות כמה, המטבעות האלה פרטיים, בלתי ניתנים לזיוף וקשים מאד לגניבה. נוסף לכך אי אפשר ליצור בהם אינפלציה, לעשות עליהם מניפולציות, ולהשתמש בהם נגד מדינות אחרות, כפי שהממשלות שלנו עושות עם המטבעות שלהן.

כתוצאה מכך, הדרישה למטבעות המבוזרים עולה עם הזמן, וכך גם מחיריהם. בימים אלה הם גם נחשבים כגורם מאזן למקרה ששוק המניות ייפול בעתיד הנראה לעין.

כיוון שהם עדיין עושים את צעדיהם הראשונים, ורוב האפשרויות הטכנולוגיות שהם מציעים עדיין לא מנוצלות, המטבעות המבוזרים ודאי ייקחו בעתיד חלק גדול הרבה יותר מהשוק, לדעתי. השקעה במטבעות האלה (בסכום שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו להפסיד) נראית בחירה טובה, אם כך, הן עבורנו והן עבור העולם.

לא כל הנוצץ זהב

השאלה מה לעשות עם הכסף שלנו היא אחת השאלות שאנחנו, כאנשים מצפוניים, צריכים להקדיש להן הרבה מחשבה. כשאנחנו מגדירים את המטרות השונות שלנו ואת הסכומים שאנחנו מקדישים להן, אנחנו יכולים לבחור את הדרכים הנכונות להשיג ולשמור את כספינו. עם זאת, בזמן שהחלטותינו משפיעות על חיינו באופן משמעותי, יש להן השפעה עצומה גם על אחרים. ההשפעה הזו יכולה להיות מיטיבה, אבל היא יכולה גם להיות הרסנית.

אי לכך, אנחנו אחראים לדעת למי אנחנו נותנים את כספנו, ומה נעשה אתו לפני שהוא מוחזר אלינו. אנחנו אחראים לדברים אותם עושות בשבילנו החברות להן אנחנו משלמים. כפי שכתב סנקה,

"מי שמרוויח מהעוולה - עשה את העוולה."

אז כדאי שנחשוב לעומק מה אנחנו רוצים לעשות עם הכסף שלנו.

מה אנחנו קונים, וממי.

כמה כדאי לנו לשמור אתנו.

כמה אנחנו חוסכים, ואיפה.

כמה אנחנו משקיעים, ובמה.

זאת האחריות שלנו לשים את כספנו בידיהם של אנשים שישתמשו בו לטובה.

לעשות בירור רציני אחד בכל פעם.

לקבל החלטה טובה אחת בכל פעם.

החל מעכשיו.