יום שלישי, 20 ביולי 2021

לעשות כסף טוב: איך הכסף שלך יכול לשנות את העולם

 

"השלמות האמיתית באדם נמצאת לא במה שיש לו, אלא במה שהוא." אוסקר ווילד

האם הכסף שלך עושה עבודה טובה?

כולנו רוצים שהכסף שלנו יעבוד בשבילנו ויעשיר אותנו – ושיעשה זאת בדרך שתועיל גם לעולם. בדרך כלל, עם זאת, אנחנו לא ממש מזהים את המשאלות האלה שלנו. (הבנת תשוקותינו הפנימיות האמיתיות אף פעם לא מהווה חלק מלימודי כלכלה – אנשי עסקים מעדיפים להגיד לנו מה אנחנו רוצים.)

לרוע המזל, רובנו גדלנו להאמין שאנחנו לא יכולים להיות גם טובים וגם עשירים – שאנחנו לא יכולים לקבל הכל. שמענו את הטענה (האופיינית לאכזריות הרומאית) ש"לכסף אין ריח", שכשדברים מגיעים לכסף, כל עוול הוא קביל. התרגלנו להצדקה של ההתנהגויות חסרות המצפון ביותר באמירה ש"זה לא אישי, זה ביזנס," כאילו שאם משהו הוא עסקי זה יכול להכשיר כל דבר. (ההצהרות האלה נשמעות למעשה כמו תירוצים של אנשים עם מצפון אשם.)

כתוצאה מהנורמות האלה, רבים מאיתנו מאמינים שאנחנו חייבים לבחור אם להיות טובים או אם להיות מבוססים כלכלית. גם אם אנחנו אולי עושים את הבחירה הזאת באופן לא מודע, זאת לא בחירה קלה. המוח שלנו, עם הנוירונים האמפתיים שלו, בנוי לדאוג גם לאחרים. זאת הסיבה לכך שכשאנחנו טובים לאחרים זה גורם לנו להרגיש טוב, וכשאנחנו פוגעים באחרים אנחנו מרגישים רע. אמנם פחדים ומצוקות יכולים לדחוף אותנו להתנהגויות קשות, אבל ההתנהגויות האלה גורמות לנו אשמה ואומללות.

לא פלא, לכן, שרבים מהמנהיגים העשירים והמשפיעים של המערכת הכלכלית האמריקאית, שמחצו את הכלכלה העולמית ב2008 בדם קר, היו מכורים לקוקאין. הרגשות שלנו משפיעים עלינו גם כשהם מודחקים, אז עדיף לנו כבר להתייחס אליהם. כשאנחנו מקשיבים לעצמנו, אנחנו מבחינים בכך שבחירה בין שפע לבין שלוות נפש אכן יכולה להיות קשה.

אבל האם אנחנו באמת חייבים לבחור? האם אנחנו לא יכולים גם להצליח מבחינה כלכלית וגם להיות בני אדם מוסריים ובעלי ערך?

לעשות כסף טוב

כפעילה חברתית שמשפחתה חיה מרווחי השקעות כבר כמה שנים, אני מאמינה שרווחיות ומוסריות יכולות, וצריכות, לבוא יחד. מנסיוני, השקעת כספים באופן מוסרי טובה יותר לא רק לנפשותינו, אלא גם לכיסינו.

אלא שזה דורש מאיתנו לדעת מה אנחנו עושים. כיוון שרובנו משקיעים כספים בשוק המניות (ישירות או דרך הפקדות כגון קרנות פנסיה וחשבונות חיסכון), כדאי שנשקול איך להשקיע את הכסף ביעדים מיטיבים. הנה כמה מהדרכים בהן אנחנו יכולים לעשות זאת באופן שייטיב איתנו ועם העולם.

יש לזכור, עם זאת, שהדברים הנכתבים כאן אינם יעוץ השקעות מקצועי, אלא ביטוי של המחקר והניסיון הפיננסי האישי שלי.

כלכלה בהתרחבות מתמדת

ככלל, ההשקעות שלנו בשוק המניות הן רווחיות כל עוד הכלכלה צומחת. אבל נראה שיש בצמיחה כלכלית מתמדת בעיה אינהרנטית עם המשאבים המוגבלים של כדור הארץ. אי אפשר לייצר עוד מוצרים כל שנה כשזה הורס את היערות, האקלים, המגוון הביולוגי, המים האדמה והאוויר הנקיים שלנו.

אי לכך, כדאי שנצמצם את הצריכה החומרנית שלנו, ושלא נשקיע ברוב התעשיות החומריות.

למזלנו, ההתרחבות של הכלכלה לא תלויה בטובין פיזיים (רעים פיזיים, לאמיתו של דבר). יש לנו גם נכסים רוחניים – נכסים כגון מידע, חשיבה, ודמיון. הנכסים הלא חומריים לא נראים רווחיים, עד שאנחנו בודקים איזה חברות מבוססות על נכסים רוחניים.

כאן נמצא, למשל, את החברות שעוסקות בתוכן, כמו גוגל, פייסבוק ונטפליקס. נכללות כאן גם החברות שמשתמשות בידע ליצירת חומרה ותוכנה, כמו מיקרוסופט, אפל ואינטל. בנוסף, נמצאות כאן גם חברות הפארמה כמו פייזר (שלמעשה מוכרות בעיקר ידע), וכן חברות פיננסיות כמו בנקים, חברות ביטוח וחברות השקעות.

הבנתם את הנקודה. החברות הרווחיות ביותר בעולם הן בעצם חברות נכסים רוחניים. הן אלה ששולטות בשוק בעשורים האחרונים. השקעות בתעודות סל של חברות הי-טק, למשל, יכולה להועיל הן לעושרנו והן לכדור הארץ שלנו.

לשטח את הפירמידה

חלק מהתאגידים האלה, עם זאת, בעיקר הגדולים בהם, לא ממש מיטיבים. חברות תכנים חברתיים נוטות להציג בפנינו יותר תכני שנאה ותכנים מזוייפים מאשר תכנים אמינים, באופן יחסי. המערכת הכלכלית העולמית עדיין מונהגת במידה רבה על ידי אותה קבוצה חסרת אחריות שריסקה את הכלכלה ב2008, ורוב הפירמות הפיננסיות משקיעות את כספינו בתעשיות הרסניות. נוסף לכך, תאגידים נוהגים להשתמש בהון העצום שלהם כדי ללחוץ על המחוקקים ליצור חוקים שמועילים להם על חשבוננו.

עדיף לנו, לכן, להשקיע בחברות קטנות ובינוניות. אלה שבאמת משלמות את המיסים שלהן בלי להתחמק מהם דרך פרצות והסכמים. אלה שמעסיקות הרבה יותר אנשים, עם הרבה פחות תחלופה ושכר מינימום. אלה שכספן חוזר חזרה לקהילה. אלה שמחזיקות שוק תחרותי, מגוון ויציב.

כי חברות קטנות ובינוניות למעשה נושאות את הכלכלה שלנו, ואת החברה שלנו, על כתפיהן. אז כדאי שנקנה תעודות סל של חברות קטנות ובינוניות, למען החברה בה אנחנו חיים, כמו גם למעננו.

בנוסף, כדי לעזור לאנשים החיים תחת הדיכוי הגדול יותר בעולם, אנחנו יכולים להשקיע בסלים של שווקים מתעוררים של המדינות המתפתחות. גם השקעה כזאת עוזרת לא רק לאחרים אלא גם לעצמנו.

פרספקטיבה גלובלית לשגשוג אישי

בעשורים האחרונים תאגידים נטו להתמקד ברווחים מיידיים, והתעלמו מהמחירים הכלכליים והחברתיים של הגישה הזו, גבוהים ככל שהיו. אבל בימינו יותר ויותר חברות מתחייבות לאחריות חברתית.

אחריות, עם זאת, לא מתחילה ונגמרת בתחום אחד, כך שהשקעה בחברות אחראיות מועילה גם לחברה וגם למשקיעים. כפי שיכולתם לנחש, חברות בעלות אחריות חברתית נוטות להרוויח יותר כסף עבור משקיעיהן.

דרך נוספת לעזור לסביבתנו היא להשקיע בקיימות. אנרגיה ירוקה, תחבורה ירוקה, מוצרים ידידותיים לסביבה. במשך השנים המודעות לנושאים הסביבתיים עולה בעולם. ממשלות אחראיות משקיעות בהפחתת טביעת הרגל האקולוגית שלנו. ארגונים סביבתיים גדולים משקיעים בכך גם הם, וכן גם אנשים רבים מספור, בעיקר הצעירים. ירוק הוא הכיוון אליו העולם הולך.

אז אם אנחנו רוצים לשגשג, עלינו לתמוך בחברות סביבתיות. אם אנחנו רוצים להרוויח, גם אז כדאי לנו להשקיע בהן, כי השקעה בחברות מקיימות נוטה להיות רווחית יותר.

זאת סיטואצית win-win, כמו כל עסקה טובה.

למען האמת, זאת סיטואציית ה win-winשלנו במלואה: אנחנו מרוויחים כחברים בחברה בה אנו חיים וכתושבי כדור הארץ – ומרוויחים גם כמשקיעים.

העסקה הטובה ביותר האפשרית.

לקחת את הכוח בחזרה לידינו

כסף מניע את העולם, נאמר, ובימינו זה נכון יותר מתמיד. מי שמקבל מאיתנו את כספנו נעשה חזק יותר ומשפיע יותר על חיי כולנו.

אנחנו תמיד מוסרים את כספנו הלאה. אנחנו מוסרים אותו לאנשים ולחברות מהן אנחנו קונים. אנחנו מוסרים אותו גם לחברות בהן אנחנו משקיעים, הן ישירות והן דרך קרנות הפנסיה שלנו וכדומה.

כשאנחנו מוסרים את כספנו בבלי דעת לתאגידים שמזהמים את כדור הארץ, עושקים את החברה שלנו, ולוחצים על המחוקקים שלנו להסיר את הפיקוח עליהם - כולנו משלמים את המחירים הכואבים.

אבל אנחנו יכולים, וצריכים, להיות יותר חכמים מזה.

עדיף לנו לתמוך בחברות שמחזקות אותנו, לא באלה שמערערות אותנו.

עדיף לנו להשקיע באחריות ובקיימות. לטובת עצמנו, ולטובת העולם.

עדיף לנו לעשות, בעזרת כספנו, החלטה טובה אחת בכל פעם.

השקעה טובה אחת בכל פעם.

החל מעכשיו.