יום חמישי, 27 במאי 2021

לעשות כסף טוב: איך לגרום לכסף שלך לעבוד הכי טוב בשבילך - ובשביל העולם


המאמר הזה הוא הראשון מבין 5 בסדרה של לעשות כסף טוב: איך להשתמש בכסף שלנו בצורה טובה יותר כדי לקדם את עצמנו ואת העולם.

המאמרים נכתבו לכבוד פרסום ספריקשרי דמים  - הסיפור האמיתי של הנסיכה החשמונאית שהפכה על פיה את הכלכלה הרומאית ההרסנית (אותה אנחנו מחקים באידיוטיות)  לרגל הוצאת הספר - עכשיו בהנחה 


 "עושר הוא לא יותר או פחות מכלי לעשות אתו דברים – רק אמצעי בדרך למטרה." הנרי פורד

האם ידוע לך על מה הכסף שלך עובד?

כולנו שמים את כספנו בידיהן של פירמות שמשקיעות אותו. אלה יכולות להיות חברות הביטוח שלנו, חשבונות החיסכון בבנקים שלנו, או ההשקעות שלנו, כגון קרנות הפנסיה שלנו. אנחנו רגילים לחשוב על כל אחד מהחשבונות האלה, אם אנחנו חושבים על כך בכלל, כעל כספת בה הכסף שלנו רובץ בעונג ומתרבה.

למרבה הצער, זה לא המצב.

החברות הפיננסיות האלה משתמשות בכספנו כדי לבצע השקעות על פי העדפותיהן המפוקפקות. הבחירות שלהן, עם זאת, לעתים קרובות עובדות נגדנו.

כסף מניע את העולם, על פי הפתגם, והוא ללא ספק עושה זאת במידה רבה. כדאי לנו, לכן, לדעת איך הכסף שלנו עובד, כך שנוכל להניע את העולם בכיוון בו אנחנו רוצים שינוע.

כדאי לנו לדעת מה הן השקעות, אילו מההשקעות מועילות לנו ולאחרים, ואילו מהן מזיקות. כך נוכל לתת לכסף שלנו לעבוד הן למעננו והן למען העולם. כפי שכותב הכלכלן תומאס פיקטי,

"המנגנון העיקרי לצמצום הפערים, ברמה העולמית כמו גם ברמה הביתית, הוא הפצת הידע."

אז כדאי לנו לדעת איך להשקיע, ישירות ובעקיפין דרך החברות שמנהלות את כספנו, באופן שיעזור לעולמנו.

אני לא יועצת השקעות מקצועית, עם זאת. הכתיבה הפיננסית שלי מבוססת רק על המחקר והניסיון האישיים שלי.

כאן מובא המידע הבסיסי, על קצה המזלג,  לגבי השקעות בשוק המניות.

הרווחים הבסיסיים

הדרך הנפוצה ביותר להשקיע היא קנייה של אגרות חוב ושל מניות. אגרות חוב הן למעשה הלוואות שאנחנו נותנים לממשלה או לחברות פרטיות, שמבטיחות החזר מלא פלוס ריבית ידועה בתאריך קבוע.

מניה היא בעצם שותפות קטנה בחברה. כשותפים, אם החברה שווה יותר, גם המניה שלנו שווה יותר. בסוגי מניות מסוימים אנחנו גם מקבלים חלק מרווחי החברה כדיבידנדים, או יכולים להשתתף בניהול החברה כבעלי המניות שלה.

מתן כסף לחברה בתמורה לאגרות חוב או מניות שלה עוזר לחברה לצמוח, כך שזו פעולה בעלת ערך, בהנחה שהחברה מועילה לעולם. למרבה הצער, ההנחה הזאת מוטעית לעתים קרובות, אז כדאי לבדוק את ערכיותה של החברה במקום להניח הנחות אופטימיות כאלה.

הבעיה היא שלרובנו אין את הזמן, הידע או הרצון לבדוק את הערך והערכים של חברות. במצב הזה יש לנו שתי דרכים לוודא שאנחנו שמים את כספנו בידיים טובות.

אחת היא למצוא מישהו שיש לו את היכולת להעריך חברות ולחזות את ביצועיהן. לצערנו לבטוח במומחים שקונים מניות של מעט חברות זה עדיין מסוכן, אם לא מסיבות אחרות אז בגלל שלאורך זמן לא הרבה אנשים הצליחו להרוויח יותר מהשוק, ולא בהרבה. (קרנות הפנסיה שלנו, למשל, לרוב מרוויחות פחות מהממוצע, כך שהרבה פעמים כדאי לעבור לקרנות פנסיה בניהול עצמי אם הדבר אפשרי.)

האפשרות האחרת להשקעה היא האפשרות הפשוטה וההגיונית: לא לשים את כל הביצים בסל אחד. העצה הבסיסית של המומחים היא להשקיע את רוב כספי ההשקעות שלנו בסלי מניות רחבים. כשמדובר בחברות ישראליות השוק כולו קטן ומושפע מאותם תהליכים מקומיים, לכן עדיף לקנות בעיקר סלי מניות גלובליים. כל סל כזה כולל חלקים קטנטנים של המוני חברות, והשקעה בכמה סלים כאלה יכולה לייצג את הכלכלה העולמית.

המספרים הבסיסיים המתגמלים

הכלכלה הגלובלית היא רווחית מאד. במהלך המאה האחרונה יותר ויותר כספים החליפו ידיים בעולם, כך שהכלכלה התרחבה ללא הרף. הצמיחה של שוק המניות העולמי הייתה בערך 8% לשנה בממוצע (10% צמיחה מינוס 2% אינפלציה, בממוצע). מסיבה זו הערך של המניות שלנו עולה, ובטווח הארוך אנחנו תמיד מרוויחים כסף.

בהתאם לכך תוך עשר שנים, 1,000 ₪ שמושקעים בסלי מניות רחבים, יחד עם הריבית והריבית דריבית, יהיו יותר מ2,100 ₪. (אם לא נמשוך קודם שום כסף. בעיקר לא כשהשוק נמוך או בנפילה.) יש הרבה מחשבונים שמאפשרים לחשב את הרווחים שלנו, למשל זה.

כשאנחנו כן מושכים את הרווחים כל שנה, אנחנו מקבלים לכל מליון דולר שהושקעו, אחרי הורדת דמי ניהול ומסים, בערך 60,000$ לשנה, שהם כ5,000$ לחודש. זה סכום שמאפשר חיים נוחים ברוב העולם.

בטווח הקצר, שוק המניות עשוי להגיע לפחות מהממוצע. אז השקעה לטווח ארוך, של יותר מכמה שנים, היא הדרך היחידה להבטיח את רווחינו. כפי שהמשקיע וורן באפט מתאר את ההכרחיות בהשקעה לטווח ארוך,

"אתה לא יכול ליצור תינוק בחודש אחד על ידי התחלת הריון אצל תשע נשים."

אי לכך, השקעה בסלי מניות רחבים לטווח ארוך מבטיחה למעשה את הרווחים הבסיסיים שלנו.

גם אם אנחנו לא סלקטיביים.

הבחירות הנכונות

רבות מהחברות הכלולות בסלי המניות הרחבים הללו פוגעות בעולם באופן נורא. אם אנחנו לא רוצים לתמוך בתאגידים שמאיימים על בריאותנו, על החברה שלנו ועל עתידנו (וברור שאנחנו לא רוצים לתמוך בהם, אנחנו לא טיפשים. ובכן, לפחות רובנו לא) אנחנו צריכים לבחור איפה לשים את כספנו.

כדאי לנו להשקיע בסלי מניות של חברות בעלות אחריות חברתית, וחברות מקיימות, למשל. באופן לא מפתיע, החברות האחראיות האלה טובות יותר לא רק לעולם אלא גם להכנסותינו. חברות אחראיות חברתית הן ככלל רווחיות יותר. גם חברות אקולוגיות נוטות להרוויח יותר מאחרות. קניית סלי המניות שלהן יכולה להיות רעיון טוב.

בנוסף, כדי להרחיב ולייצב את השקעותינו, אנחנו יכולים להשקיע גם בסלי מניות מיטיבים אחרים, כגון בחברות קטנות ובינוניות, בחברות הי-טק, ובשווקים מתפתחים.

כשאנחנו עוזרים לעולם זה עוזר גם לנו, הן באופן ישיר והן באופן עקיף.

כמו תמיד, בטווח הארוך, התנהלות של win-win היא הדרך היחידה להרוויח.

הבחירות הלא נכונות

כדי לקדם הן את עצמנו והן את העולם, כדאי שנשים את כספנו על הצלחתן של חברות מועילות.

אנחנו לא רוצים לעזור לחברות מזיקות. כאלה שמתמקדות רק ברווחים לטווח קצר ומתעלמות מהעתיד של העולם ושל המשקיעים.

אבל יש סוג השקעה גרוע נוסף, חוץ מהשקעה שתומכת בחברות מזיקות – השקעה שפוגעת בחברות מועילות.

התנהלות מזיקה כזאת היא שורט טריידינג (בעברית מכירה בחסר, אחת מכמה סוגי נגזרים עתידיים, שבחלקם מהמרים נגד חברות). ביסודו של דבר, שורט טריידינג הוא ההיפך מהמסחר הרגיל במניות (שנקרא גם לונג טריידינג). הוא מבוסס על כך שספקולנטים מהמרים על הידרדרות של חברה במקום לתמוך בהצלחתה – כך שאפילו ברמה התיאורטית זאת השקעה מזיקה.

מכירה בחסר היא הסכם שמאשר למשקיעים ללוות מניה ולמכור אותה. המשקיעים משלמים לבעלים ריבית עבור הלוואת המניה, ולאחר זמן קונים אותה ממנו במחיר המעודכן.

אם מחיר המניה ירד בזמן שעבר בין המכירה והקניה, השורטיסטים מרוויחים את ההפרש בין המכירה במחיר הגבוה לקניה במחיר הנמוך (מינוס הריבית על הלוואת המניה).

אבל אם מחיר המניה עלה, כפי שמחירי מניות עולים בממוצע, השורטיסטים מאבדים הן את ההפרש והן את הריבית. הסיכוי להפסד, אם כך, גבוה יותר מאשר בהשקעה רגילה במניות.

מעבר לכך, המחיר של ההפסד יכול גם הוא להיות גבוה יותר כשמדובר במכירה בחסר. בהשקעה רגילה הסיכון מוגבל למחיר המניה, כי במקרה הרע ביותר המחיר לא יכול לרדת מתחת לאפס. במכירה בחסר, מצד שני, להפסד אין שום גבול – מחיר המניה יכול לעלות ללא הגבלה, ואתו יעלה ללא הגבלה גם החוב לבעל המניה.

מעבר לכך, בעוד הרווח על השקעה רגילה בלתי מוגבל, בשורט הרווח מוגבל למחיר המניה.

עוד חסרונות של מכירה בחסר

בשורט, אם כך, הסיכון גדול יותר,  גם בגלל שיש סיכוי גדול יותר להפסד, וגם בגלל שההפסד יכול להיות גדול יותר. זאת סיבה נוספת לכך שמכירה בחסר היא כל כך בעייתית.

אבל הבעיות לא נגמרות כאן.

אם מחיר המניות שנמכרו בחסר עולה עד שהוא מגיע לכמות הכסף שיש לשורטיסטים, בעל המניות דורש מהם למכור את המניות האלה מייד, גם אם ההפסד שלהם הוא עצום. זה נקרא שורט סקוויז. הסיכון שבמצב הזה גורם לשורטיסטים להיות פגיעים מאד.

לאחרונה ראינו איך הופכת המכירה בחסר להיות הבטן הרכה של הספקולנטים. רבים מהמשקיעים המעורבים במכירה בחסר המסוכנת והמפוקפקת מבחינה אתית הזו, הם העשירים שבאנשי הכספים. הם במידה רבה אותם אנשים שהיו אחראים על המשבר הכלכלי ב2008, שגזל מהמוני אנשים את עבודותיהם, בתיהם וחסכונותיהם.

כמה מהנפגעים הבחינו לאחרונה שמניות של חברות כמו GameStop נמכרו בחסר שוב ושוב, עד שיותר מ100% מהמניות היו בשורט. הם יעצו לקוראי אתר האינטרנט Reddit לקנות את המניות האלה, וכך העלו את מחירן כה הרבה, שהשורטיסטים העשירים נכנסו לשורט סקוויז ונאלצו לקנות אותן במיליארדי דולרים. כך זכו משקיעים קטנים אלה לנקום את נקמתם.

בניגוד למסחר רגיל במניות, בו גם המשקיע וגם החברה מרוויחים, מכירה בחסר מתחילה במכירת המניות של החברה וכך מעלה את ההיצע שלהן וגורמת במידה מסויימת לירידה במחירן. הורדת מחיר המניות פוגע בחברה.

מכירה בחסר, אם כך, היא בבסיסה עסקה של win-lose – צורת העסקה הגרועה ביותר, אם מסתכלים מנקודת מבט רחבה יותר.

מהסיבות הכלכליות והמוסריות האלה עדיף לנו להימנע ממכירה בחסר, לטובתנו ולטובת אחרים.

האחריות הבסיסית

כשיש לנו כסף שאנחנו לא חייבים להוציא במשך תקופות ארוכות, במשך שנים, השקעתו בשוק המניות יכולה להיות רעיון טוב. אם נעשה זאת מתוך מודעות, זה יעזור לנו, ויעזור גם לעולם.

עם זאת, זאת האחריות שלנו להשקיע את כספנו רק בדרכים מיטיבות. זאת אחריותנו לוודא שאנחנו, והחברות המשקיעות את כספנו, משתמשים בכסף שלנו באופן שתומך בחברות שעוזרות לעולם. לא באופן שהורס חברות שעוזרות לעולם. לא באופן שתומך בחברות שמרסקות את החברה והעולם בהם אנחנו חיים.

אנחנו נותנים את כספנו, ביסודו של דבר, לחברות שמשתמשות בו כדי ליצור את עתידנו. זה יכול להיות עתיד בריא של שלום, אבל זה יכול גם להיות עתיד של פחד ושנאה. עתיד שאנחנו כבר יוצרים על ידי מימון חברות הרסניות.

אז כדאי שנזכור את דבריו של מרטין לותר קינג,

 "עלינו לעבור שינוי מהפכני של ערכים. עלינו לעבור במהירות מחברה הסובבת סביב חפצים לחברה הסובבת סביב בני אדם. כשרווחים ורכוש נתפשים כחשובים יותר מאשר אנשים, אין אפשרות להכניע את השילוש העצום של גזענות, מיליטריזם, ועושק כלכלי."

כיוון שאנחנו רוצים לחיות היטב בחברה הזאת, על כדור הארץ הזה, אנחנו חייבים להשקיע את כספנו היטב.

אנחנו חייבים לשים את כספנו בידיים ראויות.

בדיקה אחת בכל פעם.

השקעה אחת בכל פעם.

החל מעכשיו.