יום חמישי, 16 בינואר 2020

איך לגרש את חשכת החורף – 8 הדרכים הלוהטות ביותר

"קר בחוץ מכדי שמלאכים יוכלו לעוף." - אד שירן


נמאס לך כבר מהחורף הארור הזה?
בנקודה מסוימת לכולנו נמאס ממנו. כשהחורף מכניס אותנו לצד האפל, הוא מפחית בערמומיות את האנרגיה שלנו, מעצבן אותנו, והופך אותנו למדוכאים, חרדים ורעבים תמידית. לקדרות החורף החמורה ביותר שלנו יש אפילו דיאגנוזה פסיכיאטרית הקרויה במדויק SAD - Seasonal Affective Disorder. ואם זה לא מספיק, משבר האקלים מחריף את המצב מרגע לרגע, ויוצר תנאי מזג אוויר קיצוניים כמו הצפות וסופות שלגים מצד אחד, ושריפות שוברות-לב מצד שני.
קשה. באמת.
אבל אל ייאוש. לא רק שאנחנו יכולים עדיין לצמצם את שינוי האקלים, אנחנו יכולים גם לשפר את מצב הרוח שלנו מקצה לקצה. גם אם סבא חורף נראה מאיים, הוא מחביא באמתחתו מבחר מתנות בשבילנו.
אז בואו נצלול פנימה ונמצא את ההפתעות שלנו.
1. להדליק אור
המדכא הקשוח ביותר שלנו הוא היעדר אור. לפני שנים רבות נהגנו לבלות את חיינו בחוץ, ואלה מאיתנו ששרדו את הקור ספגו מספיק אור להיות שמחים כמו סנטה קלאוס. (הערכה לעובדה ששרדנו אולי גם עזרה.) כיום, לעומת זאת, רובנו מבלים את חיינו בישיבה במשרדים אפלוליים מול צגים. זאת הסיבה שלרבים מאיתנו יש חוסר באור אפילו בקיץ.
כיוון שאנחנו לא עומדים לקום ולעזוב את המשרדים כאן ועכשיו, לפחות לא כולנו, הדבר הטוב הבא הוא להתקין נורות אור יום מלא במקומות בהם אנחנו מבלים את רוב זמננו. אמנם לפני שנים ספורות היה עליך להיות מכשף כדי למצוא נורות כאלה, ולהרשות אותן לעצמך, אבל היום הן נמצאות בכל מקום. מעבר לכך, הן הפתרון הזול והאפקטיבי ביותר לאנשים שמעדיפים להשאיר את מלנכוליית החורף מאחוריהם. או למנהלים שמעדיפים עובדים בלתי מדוכאים, מסיבה זאת או אחרת.
2. להקיף את עצמנו באורות
החושך מתפוגג בביישנות גם כשהוא נתקל באורות אחרים:
נרות, ואש באח, מרגיעים אותנו באופן מדהים. (כל עוד אנחנו זוכרים לאוורר את הבית כראוי, בסופו של דבר.)
אקווריומים מוסיפים קסם לחיים לא רק בגלל האור שהם מפיצים, אלא גם בגלל הצבעוניות של הדגים. אם הם מכילים צמחים ירוקים, כפי שהם לגמרי צריכים להיות, הם אפילו שמחים יותר. (אקווריום טבעי כמעט לא דורש מאמץ, כך שהוא הפתרון המושלם לאנשים העסוקים והעצלנים שאנחנו כולנו. מי שמתעניין יכול להתחיל מהמאמר הזה שכתבתי.)

צבעים חיים יכולים גם הם לעודד אותנו, בין אם הם מופיעים בסביבה שלנו או בבגדינו. מסיבה מסתורית כלשהי, רוב בגדי החורף כהים ומשמימים (אולי כי אנשים מדוכאים נמצאו במחקרים כקונים טובים יותר.) אבל אנחנו תמיד יכולים למרוד ולמצוא אביזרים עליזים.
חופשות הן מוארות מטבען, אם תוכלו לצאת ליעד שטוף-שמש בחורף. הדבר המפליא הוא שאנחנו לא באמת צריכים לנסוע. אפילו תכנון של חופשה קיצית יכול למלא את מוחנו באור ולשמח אותו. כמה יותר נפלא אפשר להיות?
3. לצאת החוצה
דרך מפתיעה נוספת לקבל את האור שאנחנו זקוקים לו היא לצאת מהבית. הליכה במהלך הפסקות הצהריים וסופי השבוע שלנו יכולה לעזור לנו לגלות את נפלאות העולם הצונן שסביבנו. זה חיוני במיוחד לאנשים שמגיעים לעבודה כשעוד חשוך, ויוצאים ממנה כשכבר חשוך, ומאמינים בסתר לבם שהשמש נבלעה על ידי דרקון ענקי.
בטיול בחוץ אנחנו יכולים ליהנות מהגשם, מהברד, מפגישות בלתי צפויות עם יצורים קפואים אחרים, ומהיופי הייחודי (ולפעמים חבוי היטב) של סביבתנו. בילוי זמן בחוץ מעולה הן לבריאותנו הנפשית והן לבריאותנו הפיזית, מה שמביא אותנו להמלצה הבאה:
4. לזוז
פעילות גופנית מייצרת אנדורפינים, שהם באופן בסיסי כימיקלים חוקיים שגורמים לנו להיות בהיי. פעילות בחוץ, ספורט חורף למשל, היא הטובה ביותר, אבל גם פעילות בפנים אפקטיבית מאד לשיפור מצב הרוח המבואס שלנו. אם זאת פעילות שאנחנו אוהבים, הרגשת הגוף המתנועע היא המדיטציה הטובה ביותר. אם לא, אנחנו תמיד יכולים לאבד את עצמנו במוסיקה טובה, ולתת לה לדחוף אותנו לתנועה. מוסיקה בכלל, עם או בלי תנועה, היא עזרה מעולה נוספת למצב הרוח. כל תינוק יודע את זה. אבל למרבה הצער, מבוגרים עצובים רבים שכחו זאת.
5. להתחמם ולאכול
כשקר לנו אנחנו נעשים עצבניים, ולעיתים קרובות גם מצטננים, מה שעושה אותנו לעוד יותר עצבניים. אי לכך, אני מאמינה גדולה בנדנוד האימהי ללבוש סוודר. עדיף שנשים לב כשאנחנו מקוררים ואומללים, ונדאג להיות מחוממים ומכורבלים. אחת הדרכים השוות ביותר לעשות זאת היא אוכל מנחם. שתייה חמה, מרקים וקדרות הם ללא ספק סיבה מרכזית לקיומו של החורף. עכשיו הזמן לחגוג את כל זה.
כדי לנחם הן את בטננו והן את מצפון כליותינו עדיף שנחליף פחמימות פשוטות במורכבות (פחות סוכרים וקמח לבן,למשל.) נטילת ויטמין D (שבימינו חסר לרובנו, לפי רבים מהמומחים, או שיש לנו מעל ומעבר, לפי אחרים) יכלה גם היא לשפר את בריאותנו ואת מצב הרוח שלנו. או שלא.
5. לגדל פרח
הייתי לאחרונה במוסקבה המרהיבה, והבנתי לבסוף מה ששמעתי בעבר מחבר שעובד שם: כמה בלתי-נסבלים הם לילות החורף הארוכים האלה. אחת התופעות בהן הבחנתי היא כמה מונוכרומטי נראה העולם בכלל, והאפרפרות של הדשאים והעצים בפרט. כולנו צריכים טבע בחיינו (ביססתי את כל התזה שלי על ההסברים לכך) כך שמחסור בצמחיה מוציא מאיתנו את הרע ביותר.
בחלק גדול מהעולם נמצא לכך הפתרון המבריק של הכנסת עצים שלמים לתוך הבית. עם זאת, גם צמחים פחות דרסטיים יכולים לחולל פלאים עבור נשמותינו חסרות-הטבע. צמחים יכולים גם להוסיף לחות נחוצה ביותר לאוויר המחומם והיבש. התקנת נורות אור יום מלא מעל הצמחים שלנו תאפשר להם אפילו לפרוח. כך נוכל לענג הן את גופינו והן את רוחנו, כפי שאומר הקוראן בחכמה,
"לחם מאכיל את הגוף, אכן, אבל פרחים מאכילים גם את הנפש."

7. לחלוק
אני מאמינה שלא משנה מהי הבעיה, הפתרון הוא בדרך כלל אהבה. כיוון שאני לא ממש היחידה שהגיעה למסקנה מפתיעה זו, תרבויות בכל רחבי העולם חוגגות את החורף בחגים הכוללים פגישות של בני משפחה וחברים. (יחד עם אוכל, אורות, ואלכוהול, כמובן, וכמה שיותר יותר טוב.)
התכרבלות עם אדם אהוב או אפילו עם זכרונות מאדם אהוב, גם יכולה לחמם את לבנו. לחילופין, התנדבות עם אנשים נצרכים היא אחת מהדרכים המבוססות ביותר להרגיש שמחה. אמנם סארטר הצהיר שהגיהינום הוא הזולת, אבל רובנו נעדיף להיות בגיהינום עם האנשים החביבים עלינו מאשר להיות בגן עדן לבד. (או עם סארטר.) (שלא לדבר על כך שמקום מלא להבות נראה די אטרקטיבי בתקופה הזאת של השנה.)
8. לעשות חיים
זה לא סוד גדול שעשיית דברים שאנחנו אוהבים גורמת לנו להרגיש טוב יותר. אפילו עבודה יכולה לשפר את מצב הרוח שלנו אם היא משמעותית ומספקת. (אם היא לא, אז לדיכאון שלנו כנראה אין שום קשר לחורף). פעילויות פנאי יכולות גם הן להיות נוגדי-הדיכאון הטובים ביותר. הופעות, ספרים, בישול, סדרות טלוויזיה, לימודים אלה ואחרים, סרטים, אמנות, קונצרטים, סריגה ואומנויות אחרות שאף אחד חוץ ממשתתפיהן לא מבין, אוספים ותחביבים אחרים, גלישה אינסופית באינטרנט, ועוד כהנה וכהנה – העולם מונח לרגלינו. אנחנו יכולים ליהנות מכל כך הרבה ממנו בלי לעשות שום מאמץ, שאפילו המתלונן הפסימי ביותר לא יוכל לעצור בעצמו מליהנות (בחשאי) מהחורף.
מציאת הדרכים החוצה
גם אם אנחנו ממשיכים לפחד מהחושך אפילו כמבוגרים, אנחנו יכולים לנצל את חסות החשיכה כדי ליהנות מעל ומעבר.
הדלקת נרות או נורות, מפגשים עם אנשים, אכילה, הקשבה למוסיקה עליזה, תנועה, צריכת הסוגים השונים של תרבות ההמונים, יציאה החוצה, יצירה, אימוץ חיית מחמד, או צמח מחמד, או אוסף מחמד, שינה, תכנונים, עזרה, צפייה בגשם, או בשלג, או באופרת הסבון הטרנדית ביותר, או באופרה ווינפרי, בישול, צפייה באחרים מבשלים במגוון תוכניות, אכילה נוספת, תלונות, עידוד, שתייה, בכי, צחוק.
חורף הוא הזמן לפנק את עצמנו. לדאוג לעצמנו, ולאנשים האחרים שאנחנו אוהבים (שהכי מעצבנים אותנו). הפיכת החורף לזמן של מוסיקה, חברה, פעילות, צבעים וכיף נמצאת לגמרי בידיים שלנו.
נכון, זה דורש קצת תשומת לב, אבל התמורה היא מעל ומעבר.
כי אנחנו יכולים להאיר את החורפים שלנו.
אנחנו יכולים לזכור את ההצהרה של ניק פיזולטו,
"פעם היה רק חושך. אם תשאל אותי, האור מנצח."
אנחנו יכולים להאיר את חיינו.
אנחנו יכולים להיות שמחים.
ואנחנו יכולים לעזור גם לאחרים. למשפחות שלנו. לחברים שלנו. לסביבה שלנו.
חושך אחד בכל פעם.
דרך מוארת אחת החוצה בכל פעם.

החל מעכשיו.